Hvorfor i alverden skal herrecykler have en tværstang?

En dag gik det op for mig, at herrecykler har en stang fra sadlen og hen til styret. En stang, som en damecykel ikke har. Det var en dag, hvor jeg opdagede, at jeg havde nået en alder, hvor det at svinge højre ben op over sadlen, efterhånden var blevet et problem.

Herrecykel med stang

Damecykler uden stang

Hvorfor skal der være den stang? Jeg husker endnu med rædsel, hvordan vi drenge cyklede ned ad nogle stejle skråninger i en skov, og hvordan jeg blev kastet af sadlen og havnede - ja, rigtigt! På stangen! Enhver kender af mandens fysiologi og biologi vil vide, at det ikke er det sjoveste at prøve.

Så hvorfor den tværstang?

København med cykler

Der har altid været tradition for en  tværstang på herrecykler. Stangen på en damecykel er der sådan set også, men den er lav, så kvinder, der har kjole på, nemt kan komme op på cyklen. Det må være den historiske forklaring.

Hvorfor laver man så fortfarende herrecykler med vandret stang?

Vi har bare efter så mange år fået ind i vores hoveder, at en herrecykel er med lige, høj tværstang og en damecykel er uden. Lidt ligesom at biler altid skal være sorte indenfor. Sorte som en rustvogn. Vil man have en lysere farve, skal man betale ekstra. Vaner. Det er ikke andet end vaner.

På cykelfronten er der i hvert fald i dag ingen teknisk begrundelse på herrecyklens tværstang.

 

Heldigvis er jeg på damecykel, og da det kun er forbudt at parkere her, hvis man cykler på en herrecykel, så …

… men hvorfor i alverden må der ikke stå herrecykler her?

Dette er en kombicykel

Fik du læst:

Fik du læst:

Team Torp i Boonekamp med Col de Thygeson

Andre indlæg, du vil synes om:

Lukket for kommentarer