Ind over nok engang, Ulrich!

Ulrich Albrechtsen er idérig stationsforstander i Thisted, hvis firma, togrejser.dk, sælger transport til rejsebureauerne i Danmark. Thisteds flotte stationsbygning har han lejet, og her kan man komme ind og købe billetter til hele verden. Hvis man tror, Ulrich er som taget ud af Olsen-Bandens stationsforstander, Helge Kjærulff- Schmidt, tager man alvorligt fejl!
I tre artikler prøver THYposten.dk at få så mange af Ulrichs visioner med som muligt.

– Vi får ikke en krone i tilskud! Vi vil heller ikke have det! Men mange spørger: Hvordan kan I drive det uden tilskud? Ja, men, får vi tilskud, er vi forpligtet på alt muligt! Det ved jeg fra Turistbureauet. Hvordan kan det være, at vi kan drive det - uden en eneste tilskudskrone? Vi betaler vores husleje til DSB, vi betaler vores øvrige regninger! Vi betaler moms og skat …
– Er vi inde på noget principielt i forskellen mellem det offentlige og det private?
– Træerne vokser jo ikke ind i himlen. Det er jo ikke sådan, at det private er bedre …

– Det offentlige fejler ved at have hele den her selvbetjeningsstrategi. Tag nu Borgerservice. Ordet i sig selv er misvisende og signalerer noget, det ikke er. Man kan true folk i dag ved at sige: Så må du på Borgerservice! Nogen vil hellere 14 dage i Vestre Fængsel. I øvrigt kan du ikke gå ind på Borgerservice. Først skal du nemlig aftale en tid.

– Jeg synes, det offentlige fjerner sig mere og mere fra det, jeg vil kalde perronniveau. Mange, der handler med os til daglig, undrer sig. Ja, men vi sidder to meter fra toget, hvilket kan udlægges som fjolleri. Vi kunne have et flot kontor ude i en erhvervsbygning. Men her er det rigtige sted. Her er vi tro mod opgaven.

– Vi har ikke gjort særlig meget for at få succes. Her har du det fjerde sted i landet, hvor man kan gå ind og købe et rejsekort. Ellers kan du kun gøre det i København, Odense og Århus. Det tog os 1,5 år at få forhandlet hjem, og vi har været stædige! Her kan vi gøre det hele! Ikke noget med små pakker her, nej, store pakker!

– Vi sælger "Eventyr på skinner!"

Det er Jan fra det andet skrivebord, der foreslår det.

– Ja, vi skal opleve noget på rejsen! Det er en del af det her! Jeg elsker at tage fotos af folk, der starter deres eventyrrejse herfra. Blandt andet Villy Dall (kendt journalist fra vores konkurrent Thisted Dagblad og nuværende historiker på museet)!

– Nu er jeg tilflytter og har kun boet her i 20 år. Men jeg vil godt være med til at gøre lidt op mod den der middelmådighed. Deutsche Bahns hovedkontor i Skandinavien ligger her - i Thisted! Grin bare, men det gør det!

Din udsendte jernbanemedarbejder kan ikke gøre for, at et lille smil listede sig hen over ansigtet.

Her er Ulrichs firmavogn

– Jeg kan fragte varer herfra og op i byen om nødvendigt!

– De kender også bilen i Berlin!

– De spurgte på et tidspunkt, om den ikke burde laves som et ICE-tog; fronten kunne minde om det. Den kører hveranden dag. Jeg henter øl nede på bryghuset sådan 20 kasser ad gangen.
– Nogen havde sidste år svinet ret meget i et af venterummene?
– Ja, det blev jeg også tosset over. Det viste sig at være en psykisk syg! En eller anden mente, at vi ikke gjorde rent her. Men jeg kunne dokumentere, at 22.47 var det sidste tidspunkt, hvor der var blevet rengjort her. Det gør vi tre gange om dagen! Men - jeg kunne også konstatere, at politiet i nattens mulm og mørke nogle gange sætter folk af hernede efter sidste tog.
– De ved ikke, hvad de skal stille op med disse mennesker. Og så står vi med dem. I øvrigt stod et arrogant byrådsmedlem næste morgen og sagde: Se, hvor der sviner! Uden at have sat sig ind i det. Måske skulle man holde pistolen i bæltet lidt. Det er ikke noget, vi oplever generelt. Det var en, der lige var flyttet ind, og alt var gået helt galt for ham.
– Hvis du vidste, hvor mange psykiske skæbner, vi tager os af her! Det er jo også en funktion, vi har. Vi løfter på den måde mange opgaver for det offentlige. Men vi får det naturligvis ikke betalt.
– Det er ikke et spørgsmål om økonomi. Det er kun et spørgsmål om, at det offentlige Danmark skal trække sig. Det er succeskriteriet! En af Arrivas chefer sagde, at de foretrak én online kunde end 100 i det betjente salg.
– Vi har mange kunder! Du vil ikke se reklamer for os, for det er ikke nødvendigt. Herude i DSBs automat betalte en kunde 445 kroner for en billet til København, og hende snakkede jeg med bagefter og spurgte hende, hvorfor hun ikke købte den inde hos mig for 99?

– Onlinetanken har bredt sig! Det er jo derfor, vi er her! Vi synes, at man både skal have online-salg og direkte fysisk salg. Her kommer mange mennesker, der sætter pris på, at de kan tale med os, stille os spørgsmål og få de svar, de kan forstå. Ofte ærgrer de sig over at have købt en billet udenfor i automaten, når de opdager, at de faktisk kunne have fået den billigere herinde. Nu tror du nok, at det kun er ældre, og det er det også! Men ikke kun! Faktisk også de helt unge! Overraskende nok. Det skulle man ikke tro. Men mange helt unge er trætte af, at alt skal ordnes af maskiner og ikke rigtige, levende mennesker.

Andre indlæg, du vil synes om:

Lukket for kommentarer