Minifut dut

Thybanen blev 100 år i 1982. Samme år var Niels Henrik Lund med til at stifte Thy Jernbaneforening. Så banegården i Thisted rummer mange flere tog, end du nogensinde troede. Her boltrer modne mænd sig og udlever drengedrømme.

Drømmene er mange, specielt fordi foreningen næste år fylder 40! Det har derfor været nødvendigt at bedrive to artikler om fænomenet Thy Jernbaneforening. Måske kommer der en tredje …

Jernbanen har da været noget af et omdrejningspunkt for Thisted og Thy - gennem mange år. Jernbaneforeningen arbejder derfor også langsigtet på at være med til at bevare den status. DSB kører ikke længere til København fra Thisted, og mens seks vestjyske kommuners borgmestre har sat sig for at bevare forbindelsen, mens Thisteds borgmester ikke er med. På Facebook forlyder det, at det nok er, fordi hun er af samme partifarve som regeringen.

Ulla Vestergaard siger om dette: – De ville ikke have os med! Formentlig af den grund at de lettere ville kunne få deres ønsker gennemført, hvis ikke den besværlige Thybane er med! Og sidste år havde jeg møde med transportministeren i september, hvor jeg meget direkte opfordrede ham til at genoverveje to daglige afgange med direkte tog til København og retur. Jeg sagde tydeligt, at vi ikke er tilfreds med togdriften, fordi den også rummer en hel del forsinkelser og aflysninger. Det er langtfra tilfredsstillende!

Jesper viser bygningerne omkring bryghuset frem:

– Det har taget tre år at bygge alt det her! Det gode ved sådan noget er, at man stort set alligevel aldrig bliver færdig.

– Vil det sige, at alle bygninger her er fra Thisted?

– Det ville vi gerne, men indtil videre må vi nøjes med en del. For eksempel her ser du museet og de gamle bygninger omkring Thisted Dagblad, da det lå i Jernbanegade. Det er Chris, der har bygget det her, og han har faktisk også bygget Thisted Bryghus. Ingeniørkunst af højeste karat!

Der er mange skinner at holde styr på. Hertil kommer sporskiftene. Togene er fra forskellige områder i landet. I videoen herunder ses et fra Lemvig-banen.

40-årige Jesper: – Da jeg kom her første gang for tre år siden, blev gennemsnitsalderen sænket et kvarter, plejer jeg at sige!

Når togene kører, kan afgangs- og ankomsttider ses på skærmen til venstre. Den til højre viser billederne fra et kamera på den anden side væggen, så togene på den måde kan følges.

– De nye betjeningskontroller fungerer trådløst, så vi kan køre flere tog samtidig og hurtigere, siger Jesper. – Vi kan have gang i samtlige tog på én gang. Sporskifterne gør, at vi kan lade toget køre gennem væggen i en tunnel. Vi arbejder på at føre toget helt over i det andet lokale til Thisted Bryghus.

– Chris har fået den gamle veteranbil med, containerne, Åges bil - det hele! Ekstremt flot arbejde!

– I gør det for jer selv, ikke? Ingen publikum, vel?

– Jeg er lige tiltrådt i bestyrelsen, og vi står foran vores 40-års jubilæum, og vi har lidt projekter i støbeskeen, både med nye medlemmer, som vi selvfølgelig gerne vil have! Her er vi dog begrænset af pladsen; der er simpelthen ikke plads til særligt mange her. Så det er da et dilemma!

– Vi håber at kunne få etableret en modeljernbane i ankomsthallen ligesom i gamle dage! Når man bliver 40 år, skal der noget særligt til. Vi er i dialog med Danmarks Jernbanemuseum, men de holder billetterne tæt til kroppen og kan ikke sige noget om vores ønske. De er bange for, at deres tog bliver ødelagt helt herovre i Thisted, men vi fortæller dem, at vi gerne vil eje dem! Derfor vil vi naturligvis passe på dem.

– Det er også gennemsyret af et ønske om at bevare Thisted som stationsby, at vi gør noget ud af jubilæet 15. juni 2022.

 

Andre indlæg, du vil synes om:

Lukket for kommentarer