Mona Lisa Olsen: TV-reklamernes speakere snakker fjollet

Mona Lisa anmelder radio- og TV-udsendelser. Hun ligger naturligvis under for KlitPosten.dks projekt med at benytte danske ord og ikke engelske eller amerikanske.
Billedet af hende er malet af en fyr, der hedder Leonardo. Hun mødte  ham på Stalden i Klitmøller. Han var længe om at male hende og tog hende med på sine rejser rundt i Europa nogle gange. Det blev hendes fyr, der var surfer, noget knotten over. Han sagde, at hun skulle vælge mellem ham og Leonardo. Så slog han sit surfboard ned i jorden. Hun trak på skulderen.

Dåselatter har været kendt i mange år. Men dåsesprog er først nu kommet på mode.

Mon Powers ledelse selv ser reklamen?

Flot bil, men reklamen ødelægger det hele

Når et firma vil reklamere for et produkt, bliver de nødt til at sætte sig i seerens og køberens sted. Hvad lægger en mand vægt på, når har ser en bilreklame? Hvad forestiller en kvinde sig, når hun skal købe en alarm til huset?

I hvert fald ikke at en pige, der taler med en så udpræget lillepige-kunstig stemme, skal kunne få hende interesseret. Og i hvert fald går det slet ikke, hvis en bil skal sælges, og reklamespeakeren taler totalt kunstigt og unaturligt. Den bil har ikke en kinamands chance. Nå, kender du ikke den? Så er det, fordi du er under 30. Det er en gammel måde at sige på, at noget er temmelig umuligt. Ikke helt, men … temmelig.

Hvorfor lader reklamebureauerne ikke voksne mennesker tale et naturligt og ordentligt dagligdags sprog? Selv når det er udenlandske reklamer, der er synkroniseret, behøver speakeren da ikke at tale barnesprog til os seere. Det føler jeg mig en anelse krænket over. Er vi seere dumme i nakken? Kan vi ikke købe en bil uden at få en umoden lillepigestemmel indover?

Det er endnu mere uforståeligt, at de firmaer, der bestiller og betaler dyrt for disse reklamer, ikke forlanger andet og mere end dåsesprog.

Må jeg få Finn og Jakob tilbage? Ja, dak!

Hun ringer hjem og spørger, om han nu har husket det hele? De taler begge dåsesprog

Fik du læst:

Fik du læst:

DR-Sportens mangel på dramasans

Andre indlæg, du vil synes om:

1
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
View all comments
Niels Graversen
2. juli 2020 8.01

Enig – den værste reklame jeg kender er en, hvor man vil forklare mig om lakridsens lyksaligheder – kan ikke huske hvilke firma og hvilket slikmærke – den er simpelthen så ringe, at der zappes så snart det første billede kommer på skærmen.