Politiet skulle have nyt EDB-system. I stedet for at købe et program i udlandet, der allerede fungerede, bestilte man et helt nyt program hos et dansk firma. Det måtte skrottes.
DSB skulle have nye IC3-tog. I stedet for at købe et velfungerende tog i udlandet, bestilte man et helt nyt tog hos et italiensk firma. Var det en god idé? Eller logisk?
Samme totale mangel på logik præger Holstebro-motorvejen. Læs bare videre!

Nu er der så smidt et par millioner til hovedvej 26 og 11, så de visse steder kan udbygges til tre-sporet

Holstebromotorvejen blev åbnet i 2018. Dermed er der motorvejskørsel helt fra Holstebro til Rom. Ikke? Det er det, vi thyboer har sat snuden op efter, ikke?

Lad os sige, at du kommer fra Thy og skal sydpå og drømmer lidt om, hvordan det kunne have været. Du kører glad og gerne til venstre i lyskrydset  nord for Holstebro og sænker først farten til 70, så til 80 og endelig til 130 og følger den meget fine motorvej mod syd - og tror, at du nu kan slappe af og køre hele vejen til Rom på motorvej.

Nej, nej, nej, det får du ikke lov til.

For syv kilometer nord for Herning ændrer motorvejen sig pludselig til den gamle motortrafikvej, og du må sætte hastigheden ned til 90 i timen, dem bag dig er lige ved at køre ind i dig, og foran dig kører fire lastbiler med 73 i timen. Dit adrenalin og blodtryk antager faretruende højder, for motortrafikvejen er ikke indrettet til overhalinger. Den går konstant i halvcirkler og er uoverskuelig. Du ser, at andre kaster sig ud i farlige overhalinger, og avisen vil snart fortælle om antallet af dræbte og sårede på netop denne del af motorvejen Holstebro-Rom.

Efter syv kilometers nervekørsel kan du endelig igen ånde befriet op, for nu er der atter motorvej, og du kan fortsætte med et mere roligt åndedræt glad over, at du overlevede.

Men hvorfor i alverden skal disse syv kilometer motortrafikvej ikke være motorvej ? Hvordan kan det dog være, at der skal ligge en motortrafikvej på syv kilometer på en 2.091 kilometer motorvejsstrækning?

Svaret er politikerlogik

I marts 2019 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti en trafikaftale, som bl.a. ville udbygge den 9,5 km lange motortrafikvej nord om Herning til motorvej i forlængelse af Midtjyske Motorvej. Ved folketingsvalget i juni 2019 skiftede regeringen til Socialdemokratiet, som ikke var bundet af trafikforliget. Da der ikke længere fandtes et flertal bag trafikforliget, meddelte den nye trafikminister Benny Engelbrecht umiddelbart efter folketingsvalget, at trafikforliget skal genforhandles.

Så var vi igen i kulkælderen.

Men endelig for et års tid siden i foråret 2021 besluttede regeringen i ny infrastrukturplan, at der skal laves 2+1 vej tre steder her i landsdelen. Det er på Rute 15 fra Ringkøbing til Herning, på Rute 26 fra Hanstholm til Sallingsund og på Rute 34 fra Skive til Haderup nord for Herning.

Derudover skal motorvejshullet nord for Herning lukkes!

Lad os håbe, at denne gang bliver det gennemført.

Du husker måske Farøbroen? Der bestemte Folketinget, at den skulle opføres som en halv motorvej og så senere udbygges til en hel, hvilket var normalt dengang. Det viste sig desværre også at være en 12% dyrere løsning samlet set samt, hvad der nok var det værste, kostede en hel del trafikdræbte på grund af, at motorvejen pludselig blev afbrudt af en motortrafikvej.

Burde denne artikel i virkeligheden være satire-rubriceret?